Derbyspecial!

Imorgon (Måndagen den 18onde Maj) klockan 20.00 tar Djurgården som ligger på 15onde plats emot AIK som ligger på 5te plats! Eftersom att DIF har varit så dåliga så tror många på AIK seger. Även jag. 
Men i ett Stockholmsderby så säger tabelläget ingenting! Det kan hända vad som helst! Det är det som gör det så spännande, därför kan jag aldrig sova ordentligt kvällen/natten innan. Därför går jag nervös i en vecka före. Därför skakar jag av nervositet. Får gåshud av ett fantastiskt tifo innan matchen. Gråter av glädje vid ett mål eller seger. Gråter av sorg vid ett mål eller seger för motståndarna. Just därför älskar jag dem här matcherna!
Det är inte som tex derbyt Barcelona-Espanyol där Barca i princip alltid vinner. Inte  som Manchester United- Manchester City där United alltid vinner. Det är med som det klassiska Oldfirm (Glasgow Rangers-Celtic).

Matchen i sig blir nästan aldrig någon höjdare, spelarna är för rädda för att förlora, det är för mycket prestige i det hela!
På matchdagen känner man verkligen vibbarna. Går tex i skolan eller på stan så ser man hur dem trogna supportrarna går sammanbitet och nervöst fram trots att matchen börjar om 5 timmar.

En Djurgårdssupporter har en gång sagt: Jag kommer hellre sist i Allsvenskan och vinner derbyligan, än att komma 2a i Allsvenskan och sist i derbyligan. 
Det ligger mycket i det. Han är nog inte den ända som tänkt/sagt så.

Om själva matchen då? Hittils är 16702 biljetter sålda enligt Djurgårdens hemsida. Jag skulle tippa på att det kommer ca 24000 åskådare som skapar ett fantastiskt tryck. 24000 är dock inte bra. I vanliga fall blir det runt 30000 minst!
Det känns som att AIK tar hem matchen med 2-1 målskyttar: Jagne och Mutumba, För DIF Boyd Mwila.

Nu kommer jag lägga upp startelvan som jag vill att AIK spelar med!

                                                                                      27.Daniel Örlund

                 18.Markus Jonsson          20. Jos Hooiveld        4. Nils-Eric Johansson           8. Daniel Tjernström (kapten)  


                         14. Kenny Pavey                7.Bojan Djordjic          5.Jorge Ortiz       19. Martin Mutumba  

                                                                 
                                                            10. Ivan Obolo                     17.Sahiou Jagne                   

Kommentar:
27. Daniel Örlund. Förstamålvakt, andramålvakten Milos Petkovic har ingen rutin. Solklart val.        
18.Markus Jonsson. Har varit en av dem bättre i år. Odiskutabelt beslut.
20.Jos Hooiveld. En kämpe och krigare som kan höja sitt lag enormt. Oerhört viktig!
4.N-e Johansson. Har spelat vänsterback i år men inte imponerat. Är dock väldigt bra i mitten då man inte måste vara så snabb. (Alternativvt Per Karlsson men anser att Nisse har mer rutin.) 
8.Daniel Tjernström. Enorm rutin. Otrolig kämpe! Varför jag inte sätter han i mitten är för att det helt enkelt inte får plats. Men han får gärna gå upp i mitten ofta. Lagets största krigare!
14. Kenny Pavey. Har inte varit så bra i år. Men hans vilja kan döda ! Perfekt i en sån här match. Oddsen på en varning på Pavey är enligt mig 0.00!
7 Bojan DJordjic. Lite matchotränad men ändå en smart spelare som slår fina passningar!
5. Jorge Ortiz bra passningsspelare som varit bra i år.
19.Martin Kayongo-Mutumba. En riktig dribbler som behövs i den här matchen. Känslan säger mig att han gör mål ingen aning om varför.
10.Ivan Obolo. Solklaraste valet, AIK's bästa spelare, med grymma passningar och nickskarvar dominerar han och är själva anfallet!
17. Sahiou ''CH'' Jagne. Vindsnabb anfallare som kan sätt myror i huvudena på DIF försvaret!  Imponerade senast mot Häcken med ett vackert mål!



Det var allt för idag, !


Djurgården-AIK alltid en stenhård match!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Mkt bra skrivet! Allt stämmer på mig typ:P

2009-05-17 @ 21:21:54
Postat av: U

Tänk att Nisse fick komma med i startelvan!/U

2009-05-18 @ 10:30:12
Postat av: ari

Proffsigt skrivet! Bra analys! Hoppas nu bara att resultatet blir vinst till AIK 2-1.../Ari

2009-05-18 @ 14:40:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0